In Brussel, gebeuren er elke dag meer dan 3 miljoen verplaatsingen. Het is dus essentieel om zich op een efficiënte manier te leren verplaatsen in de stad. Wij laten de leerlingen op een creatieve manier hun mobiliteitskeuzes herzien en oriënteren hen naar meer milieuvriendelijke en actieve verplaatsingsmiddelen.

Het centrale moment in de campagne is de Smoov’Gaming, een groot interactief en interscolair stadsspel. Tijdens die voormiddag zal Brussel voor de leerlingen transformeren tot een groot, levensecht spelbord. Ze ontdekken de stad in kleine groepjes, uitgerust met een smartphone en een waaier aan mobiliteitstools.

MIC accueil-min

De campagne heeft de volgende doelstellingen:

  • Jongeren doen nadenken over de impact van mobiliteit op het leefmilieu en de leefbaarheid van de stad
  • Hen informeren over de bestaande tools om zich intelligent te verplaatsen in de stad
  • Hen leren zich veilig te verplaatsen met de fiets
  • Hen inzicht geven in hun mobiliteitskeuzes door hen verschillende transportmiddelen te laten ervaren in het kader van een groot interscolair spel

4 stappen

De campagne wordt opgedeeld in 4 sleutelmomenten doorheen het schooljaar. Klik  om meer te ondekken.

1/ WORKSHOP DEBAT – JANUARI

Het doel van deze workshop is om jongeren te sensibiliseren rond mobiliteitsuitdagingen en hun impact op het milieu en de leefbaarheid.

We reflecteren en debatteren over mogelijke oplossingen om mobiliteit in de stad te verbeteren (andere verplaatsingsmiddelen dan de auto, intermodaliteit, etc.)

Praktische info:

    • De animatie vindt plaats in januari
    • 2u. in de klas
    • Nodige materiaal: een beamer

2/ FIETS & VERKEER – FEBRUARI/MAART

Deze vorming, verzorgd door ProVelo, combineert theorie en praktijk. Voor het theoretische deel zal een video ter beschikking gesteld worden die de leerlingen bekijken voor aan de eigenlijke vorming te beginnen.

De vorming leert de leerlingen:

      • De basis van de wegcode om veilig te fietsen in het verkeer
      • De goede staat van hun fiets na te kijken
      • Met de fiets te rijden in de buurt van de school en leidt hen op om individueel delicate punten (zoals kruispunten, ronde punten…) te passeren
      • Zich aan te passen aan het rijden in kleine groepjes (met de Smoov’Gaming in het vooruitzicht)

Praktische info:

    • De animatie vindt plaats in februari of maart
    • Een voormiddag buiten
    • Nodige materiaal: een fiets per leerling (door de school/leerling te voorzien!)

3/ BRIEFING – APRIL

Deze korte sessie bereidt de leerlingen voor op de Smoov’Gaming. De regels van het spel worden uitgelegd en de voorbereidingen van hun traject worden opgestart. Ze raken vertrouwd met de applicatie van het spel en we herinneren hen aan de veiligheidsegels.

De leerlingen ontdekken de bestaande mobiliteitsdiensten en -tools (websites, kaarten, apps…) die hen zullen helpen om zich efficiënt in de stad te verplaatsen.

Praktische info:

    • De animatie vindt plaats in april
    • 30-40 minuten in de klas
    • Nodige materiaal: een beamer

4/ SMOOV’GAMING – 25 APRIL 2024

De Smoov’Gaming (een groot interactief en interscolair stadsspel) is het centrale moment van de campagne. Brussel transformeert in een groot spelbord waarop de leerlingen zich in groepjes zullen verplaatsen.

Afspraak op de pagina De Smoov’Gaming voor meer informatie over het verloop van het spel.

Praktische info:

    • 25 april 2024
    • Vertrek vanuit de school om 9u. met eindlocatie in het stadscentrum. Einde om 14u.
    • Nodige materiaal: één smartphone per team

Fotogalerijen


_DSC0033_00021


2017


coren_107-min


2018


coren_2019_045


2019


Pumptrack


2021


moveinthecity_2022_080


2022


movinthecity_2023_071


2023

Partners


BM-FR-NL-LOGO-RGB-120


Logo-RYF


logo_villo_1-min


logo SNCB


309049870_180169511196479_7062586858923004397_n


remorquable


provelo copier-min






logo_let me out-min


koezio_logo-min


belexpo